۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 1004953

دما، رطوبت و آفتاب مستقیم، ۳ عامل جدی برای مواجه با بیشتر مشکلات سلامتی مرتبط با فصل تابستان هستند که اغلب به کم‌ آبی بدن و آفتاب سوختگی منجر می‌شوند.

نکاتی درباره خودمراقبتی در فصل تابستان

برای اغلب مردم، تابستان فصلی برای لذت بردن از اوقات فراغت و تفریح کردن است و از همین رو در برخی موارد سبک زندگی خود را تغییر داده و صرف اینکه محدودیت‌های زمستانی را ندارند ممکن است به اندازه کافی در این فصل به سلامت خود اهمیت ندهند.

در گذشته که هشدارهای مربوط به تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سلامت مردم دنیا به اندازه چند سال اخیر تشدید نشده بود، توصیه‌هایی نظیر پرهیز از نور مستقیم خورشید و نوشیدن آب کافی همچنان از مواردی بود که در این فصل باید مورد توجه قرار می‌گرفت. و اکنون که تاخت و تاز گرما در تابستان نیمکره شمالی زمین بسیاری از کشورها از آسیا و خاورمیانه گرفته تا اروپا و آمریکا، همه را به دردسر انداخته و به وضعیتی تهدیدکننده تبدیل شده است، این هشدارها و توصیه‌های مراقبتی از قبل نیز جدی‌تر شده‌اند.

باید در نظر داشت که رعایت نکردن نکات سلامتی و اهمال در خود مراقبتی در فصل تابستان نیز می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. از این رو در ادامه این مطلب به نقل از «یواس‌ای تودی» به چند خطای رایج که انجام آنها در فصل گرما می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد اشاره می‌کنیم:

نوشیدن آب فقط در مواقع تشنگی: نوشیدن آب کافی و شاید کمی بیشتر از احساس تشنگیِ صرف، کاری ساده به نظر برسد اما در عمل بسیاری آن را رعایت نکرده و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. اگر فقط زمانی که احساس تشنگی می‌کنید آب بنوشید، بدنتان به ویژه در فصل گرما با کمبود آب مواجه می‌شود. کم آبی برای بدن بیش از آنچه عموم تصور می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد. این وضعیت ممکن است مشکلات مختلفی را از شرایط خفیفی مانند سردرد گرفته تا عوارض جدی مانند تورم مغز ایجاد کند.

نادیده گرفتن علائم گرمازدگی: گرمازدگی یک شرایط بسیار جدی سلامتی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. گرمازدگی بسیار اورژانسی بوده و بی‌توجهی به آن بسیار خطرناک است. در وضعیت گرمازدگی دمای بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر می‌رسد و به حدی گرم می‌شود که قادر به خنک کردن خود نیست. علائم عمده گرمازدگی شامل نبود تعریق، سردرد، سرگیجه، گیجی، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و غش کردن است.

فراموش کردن تجدید ضد آفتاب در طول روز: اگرچه بیشتر مردم می دانند که یکی از بهترین راه‌های محافظت در برابر صدمات ناشی از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب است اما هنوز هم بسیاری فراموش می‌کنند روی پاها، گوش‌ها و گردن خود ضدآفتاب بزنند. همچنین باید توجه داشت که یک بار استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در طول روز کافی نیست و طبق اعلام بنیاد سرطان پوست آمریکا هر دو ساعت یک بار و همچنین درست بعد از بیرون آمدن از آب و پس از تعریق باید دوباره آن را استعمال کرد.

ورزش کردن در هوای گرم: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که عرق کردن به معنای سوزاندن چربی است و به همین دلیل در هوای گرم برای دویدن به بیرون می‌روند اما به گفته متخصصان این در واقع بدترین کاری است که می‌توان انجام داد و باید توجه داشت که حفظ آب کافی بدن در هوای گرم دشوارتر است. هرچند عرق کردن روند طبیعی بدن برای خنک کردن خود است و در واقع تبخیر آب برای کاهش دمای بدن صورت می‌گیرد اما این امر در گرما می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود. متخصصان توصیه می‌کنند در صورتی که می‌خواهید وزن کم کنید صبح‌ها یا اواخر شب در خارج از منزل ورزش کنید و زمان دویدن معمول خود را نصف کنید، در غیر این صورت در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرید.

جدی نگرفتن گزیدگی با نیش حشرات: برای بیشتر افراد نیش حشرات جز قرمزی محل نیش و خارش آن مشکلات بیشتری به وجود نمی‌آورد اما در صورتی که به نیش هر نوعی از آن ها از جمله زنبورها حساسیت دارید یا در محلی زندگی می‌کنید که کنه و پشه‌های ناقل بیماری در آن زیاد است، باید به پوشاندن پوست خود در فضای بیرون از خانه توجه بیشتری داشته باشید. شیوع بیماری لایم به عوامل مختلفی بستگی دارد و برخی از مناطق نسبت به دیگر مناطق در برابر شیوع آن مستعدترند. برخی از کنه‌ها که در مناطق جنگلی یا چمن‌زارها یافت می شوند، بیماری‌های دیگری مانند تولارمی (تب خرگوش) یا تب منقوط کوه‌های راکی را شیوع می‌دهند. پشه‌ها نیز می‌توانند ناقل بسیاری از ویروس‌ها باشند به ویژه تغییرات آب و هوایی عامل جابه‌جایی و تکثیر آن ها است. برخی از این ویروس‌ها شامل ویروس نیل غربی، مالاریا و دنگی هستند.

ناآگاهی از راه‌های اساسی برای محافظت از پوست: تابستان زمانی مناسب برای پیاده‌روی است و پیاده‌روی به مقدمات ویژه‌ای نیاز دارد. بهتر است از لباس‌های دافع حشرات استفاده کنید، پاچه شلوار خود را داخل جورابتان قرار دهید و پیراهن خود را داخل شلوارتان قرار دهید تا حشرات به خصوص کنه‌ و پشه‌های عامل بیماری‌ها، امکان داخل شدن به زیر لباس و تماس با پوست را نداشته باشند. در مناطقی که امکان گزیدگی وجود دارد به هیچ عنوان دمپایی و صندل به پا نکنید و لباس‌های آستین بلند و ترجیحا رنگ روشن بپوشید تا در صورتی که حشره روی آن قرار گرفت، بتوانید آن را راحت‌تر ببینید.

پوشیدن دمپایی لاانگشتی به طور مداوم: بسیاری از افراد در فصل گرما برای پیاده‌روی‌های طولانی از صندل‌ها و دمپایی‌های لاانگشتی استفاده می‌کنند. اما متخصصان و پزشکان هشدار می‌دهند که این نوع صندل‌ها به دلیل ایجاد پا درد، زانو درد و کمر درد جایگزین مناسبی برای کفش نیستند. این نوع از صندل‌های مسطح همچنین به ایجاد فاشیلیت پا (درد مزمن پا) و تاندونیت پا که دو بیماری التهابی و دردناک پاها هستند، شناخته شده‌اند. 

غذا نخوردن برای مدت طولانی: بسیاری از افراد در این فصل تلاش می‌کنند چاق نشوند و به همین خاطر معتقدند که کمتر غذا خوردن روشی مناسب برای رسیدن به این هدف است. اما برخی در این امر زیاده‌روی کرده و برای مدتی طولانی از غذا خوردن خودداری می‌کنند. این کار به هیچ وجه ایده خوبی نیست چرا که بدن همیشه به ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی احتیاج دارد. رژیم گرفتن‌های سخت نیز در تابستان کمتر توصیه می‌شود زیرا میزان قند خون و فشار خون در تابستان سریع‌تر از حد معمول کاهش می‌یابد

خوردن غذاهایی که مدت طولانی در گرما بوده‌اند: معمولا حوادث مسمومیت غذایی در تابستان به اوج خود می‌رسد. در تابستان بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند غروب که آفتاب می‌رود به فضاهای سبز و پارک‌ها بروند و بیرون غذا بخورند و این امر برایشان جنبه تفریحی دارد. تا زمانی که بتوانید مواد غذایی را به طور صحیح نگهداری کنید این کار هیچ مشکلی ندارد. باکتری‌ها در هوای گرم رشد می‌کنند، بنابراین غذا را به محض تمام شدن در یخچال قرار دهید. این موضوع به ویژه در مورد شیر، گوشت، ماهی و هر ماده غذایی به ویژه پروتئینی صدق می‌کند، چرا که این مواد غذایی به هنگام قرار گرفتن در گرما بسیار سریع‌تر فاسد و خراب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.